10 år sedan

Råkade höra nu utifrån köket att det idag var 10 år sedan pappa opererades. Och nu pratar jag inte om de småoperationer för ljumsbbrock, bruten fot osv, nej nu snackar vi hjärtoperation. Herre gud, vad jag inte tänkt på det ordentligt förrän nu! Nilla gav honom blommor, så fint. Tänk ändå, i 10 år efter en stor hjärtoperation har pappa kunnat leva ett helt normalt liv, i stort sätt helt återställd. 
 
Jag var ju trots allt rätt liten när det skedde. 2004, knappt 9 år gammal. Jag kan ibland känna mig lite elak som inte riktigt minns eller i alla fall inte var särskillt insatt i denna livsviktiga situation för min egen pappa. Det startaste minnet jag har är dels när jag först vägrade åka till sjukhuset efter operationen pga att jag inte ville se pappa ligga där med slangar och grejer hit och dit. Det andra var några dagar senare, när jag faktiskt åkte med mamma och Fanny dit, och jag såg honom ligga där på sjukhusbädden. Ingen rolig syn, inte som litet barn men förmodligen ingen annan gång i livet heller.
 
Jag vet knappt var det var för fel på pappas hjärta. Det handlade någonting om någon klaff som läckte, och jag minns att Fanny hörde det på hur pappas hjärtslag skiljde sig från mammas och mitt. Jag tror pappa hade en aning innan det, men tack vara detta mer eller mindre så tog han tag i det hela. Det var en tuff period, trots att jag och Fanny inte var så insatta i själva operationsdelen så blev helheten rät stor. Pappa borta på sjukhus en längre period, oroliga släktingar och vänner. Och desstutom var det här någonstans som mammas och pappas bråk bröt ut och utvecklades till någonting större som flera år sedan ledde till skiljsmässa. 
 
Normalt minns jag år 2004 som året då vi köpte Fleecan. Nu, efter denna "uppenbarelse" ska  jag även börja koppla året till pappas operation. Eller egentligen inte till själva operaionen, utan snarare till det faktum att alllt gick bra, att han överlevde trots att han var död i några minuter, och att han idag fortfarande finns med oss. 
 
Jag älskar dig, pappa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0